Mi a coaching?

 

A coaching egy segítő beszélgetés, amely strukturált kérdezéstechnikán alapuló szakszerű szolgáltatás. Nem lehetséges egységes definíciót találni arra, hogy mi is pontosan a coaching tevékenység. A coach abban segíti a hozzáforduló klienst, hogy segítsen tisztán látni a saját helyzetével kapcsolatban, hogy jobban rálásson az elakadásai okaira és eljusson oda, ahova szeretne magánéleti vagy munkahelyi szinten.

A coach abban segíti az kliensét, hogy ne csak kitűzze a céljait, hanem el is érje őket. Nagyon fontos a személyre szabott akcióterv létrehozása. A coaching mindig a jelen helyzet megértéséből, a célkitűzés segítségével a jövő felé halad. A kisérés akkor működik jól, ha sikerül rálátni magára a szituációra, amiben van az ügyfél, és arra, hogy az miről szól, mi okozza számára a nehézséget. Segítünk meglátatni a klienssel azt, amit esetleg egyedül nem lát a saját helyzetével kapcsolatban.

A coaching folyamat mindig egy változáskísérés. Ez a változás sok féle lehet, egy magéleti vagy munkahelyi elakadás, karrierváltás, egy konfliktus helyzet, párkapcsolati vagy családi nehézség. Nagyon lényeges, hogy a témák széles skálája miatt, ami előfordulhat a coachingban. A legtöbb, amit adhatunk egy coaching folyamatban, az a tiszta figyelem. Ez gyakran hiányzik az emberek életéből. Nagyon fontos leszögezni, hogy a coaching nem terápia, hanem egy segítő folyamat. A múlttal nem foglalkozunk és a múltban ért sérelmeket nem a coachingban dolgozunk fel. Coachként annyira érinthetjük a múltat amennyire szükség van rá a jelen helyzet megértéséhez.

Másik fontos jellemzője, hogy nem tanácsadás történik a folyamatban, hanem kísérés. Nagyon sokan azt gondolják, hogy ha elmegy egy segítő szakemberhez, az majd megmondja neki, hogy hogyan élje az életét. Coachként abból, az alapállásból indulunk ki, hogy mindenki a saját életének a szakértője. A saját válaszaim, amikért megdolgoztam egyáltalán nem biztos, hogy jó a másik ember számára is. A coaching igazi ereje abban van, hogy nem ad tanácsokat, hanem segíti a klienst a saját válaszainak a megtalálásában.

A coaching sokkal több annál, ami ott történik az ülések során. A coaching része lesz az is, ami két ülés között az kliensben végbe megy. Nem egy baráti beszélgetésről van szó, hanem egy szakmai jelenlétről, amely során a coach keveset beszél, leginkább figyel, jelen van és kérdez. A kérdezés során fontos, hogy a coach úgy kérdezzen, hogy azzal segítse az ügyfél önismeretét, a coaching folyamatot görgesse előre, ne személyes kíváncsiság vezérelje, hanem hogy segítse a kliens haladását és fejlődését.

Ha van olyan témád, amivel szívesen fordulnál szakemberhez, akkor keress minket és megtaláljuk számodra a megfelelő szakembert. http://www.terapiasmuhely.hu